Sprzedaż

powrót

Wyślij zapytanie

SOBCZYK MAREK - Znak wg kolegi hipisa

Cena: do ustalenia indywidualnie zł

Autor: Marek Sobczyk

Tytuł: Znak wg kolegi hipisa

Data: 1982

Wymiar: 90 x 136 cm

Technika: akryl na płótnie

 

Marek Sobczyk (ur. 1955 r. w Warszawie) – malarz, akcjoner, projektant, teoretyk sztuki, pedagog,  współtwórca Manifestu Kina Grawitacyjnego, wydawca (MAMMAL). Studiował w warszawskiej ASP (1975-80) w pracowni Stefana Gierowskiego. W początku lat 80. malował abstrakcyjne, wielobarwne kompozycje złożone z powtarzalnych elementów bądź uproszczonych, syntetycznych kształtów naturalnych.  W 1983 związał się z Gruppą, uczestnicząc w niemal wszystkich jej wystąpieniach, współredagując też jej pismo "Oj dobrze już", w którym zamieszczał liczne teksty teoretyczne.  Od połowy lat 80. Sobczyk malował ekspresyjne kompozycje figuralne o bogatej kolorystyce i fakturze malarskiej. Odznaczały się kumulacją w jednym obrazie rozmaitych wątków treściowych, odniesień i symboli. Po 1989 malarstwo Sobczyka, pozostając figuratywnym, stawało się dekoracyjne i ornamentalne - często w ten sposób przemalowywał swe stare obrazy, nadając im nowy formalny "kostium". W latach 90. tworzył kompozycje oparte na celowo ograniczonym zasobie motywów. Zaproponował ideę i współpracował przy opracowaniu książki Andrzej Wróblewski nieznany (1993)w 1996 opublikował Kurs abstrakcji, 2006 opublikował Kurs sublimacji. Autor kilkudziesięciu wystaw indywidualnych, uczestnik wielu wystaw zbiorowych w kraju i za granicą.

 

Pole obrazowe w kształcie poziomego prostokąta. Praca abstrakcyjna (nawiązująca do op-artu) będąca syntetycznym wyobrażeniem zachodzącego słońca (?). Powierzchnia płótna traktowana ornamentalnie, w formie pionowych i poziomych, krzyżujących się powtarzalnych równoległych linii falistych o małej amplitudzie. Linie pionowe – bladozielone, poziome – granatowe. Tło – różowe. Oś obrazu wyznaczona przez niewypełniony liniami pionowymi obszar na środku płótna. Horyzont w 2/3 wysokości płótna. Linie tworzą optyczny efekt zielonego trójkąta, równoramiennego, o wierzchołku wypadającym na osi, kąty u podstawy – w dolnych rogach płótna. Centrum kompozycji przesunięte lekko w prawą stronę w postaci okręgu w kolorze turkusowym.