Autor: Kuźmicz - Kuźmiński Janusz
Tytuł: Koniec Marksa
Data: 1999
Wymiary: 110 x 85 cm
Technika: asamblaż
Dadaistyczno-mechanistyczna wizja grupy E.I.A przywodzi na myśl akumulacjeartysty Nowego Realizmu Armana, który zbierał w jednym miejscu podobne przedmioty pytając o ich realność i istotę. Instalacja został skonstruowana na zasadzie rebusu, zagadki do rozwiązania, przed którym staje widz – detektyw. tajemniczy niezwiązany z zawartością pracy tytuł nastręcza trudności interpretacyjnych, jednocześnie otwierając nowe możliwości percepcyjne. Nawarstwienie symboli, alegorii powoduje zagubienie widza, stającego w obliczu hermetycznego labiryntu.
Podstawowe barwy posiadają konkretne znaczenie we wszystkich obrzędach przejścia – według terminologii Arnolda van Gennepa są to rytuały umożliwiające zmianę statusu ich uczestnika. Czerwień zatem ułatwia kontakt z sacrum, a tylko spotkanie z nim, wyjście „poza”, stanowiące fazę marginalną każdego rite de passage, gwarantuje istotową przemianę człowieka. Transcendowanie pozwala na rozpoznanie tego, co wewnątrz: jak w krzywej Möbiusa – wnętrze i zewnętrze przenikają się ze sobą.