Wydarzenia

Historia pewnej zbrodni - Teatr Bezpański 16/09/2011 do 16/09/2011


W nocy z 16 na 17 września 2011 roku o godz. 23.52 w Galerii Szyb Wilson odbyła się premiera spektaklu pt. „Historia Pewnej Zbrodni” wyreżyserowanego przez Marlenę Hermanowicz.

 

W skład obsady wchodzą młodzi artyści sceny z terenu całego województwa śląskiego w liczbie 40 osób.

Wychodzą oni naprzeciw konwenansom i uprzedzeniom.

„Dotykają, niepokoją, obserwują. Przy nich nie możesz czuć się bezpiecznie.”

Tworzą „królestwo wolnej myśli”, prowokujące do aktywnego treningu wrażliwości.

Dotykają tego, co dziś dla człowieka ważne, bolesne, niepokojące.

 

Teatr Bezpański prosperuje prężnie pod pieczą artystyczną Marleny Hermanowicz od września 2009 roku, kiedy to ogłoszony został nabór do grupy eksperymentalnej. Swoją pierwszą premierę zapowiadał na jesień 2011 tytułem "Historia pewnej zbrodni". Start w nocy z 16 na 17 września w Galerii Szyb Wilson w Katowicach.

 

Projekt spektaklu autorskiego Marleny Hermanowicz oparty został na motywach powieści „Frankenstein”. Łączy on w sobie elementy teatru dramatycznego i muzycznego. W projekcie Teatru Bezpańskiego aktywnie uczestniczą artyści, projektanci i pasjonaci z terenu całego województwa śląskiego. Czterdziestka młodych pracowitych z obszaru całego województwa śląskiego pod czujnym okiem kadry kształtuje swoje zdolności od października 2009 roku.

 

W skład obsady wchodzą zarówno osoby debiutujące na dużej scenie, jak i ci, którzy w teatrach pracują już zawodowo. Zaletą zespołu jest umiejętne połączenie indywidualizmu każdego z artystów sceny z wzajemną akceptacją siebie w grupie. Najlepszym dowodem kompromisu jest różnorodność środków wyrazu wpleciona w samą ideę spektaklu: step, szczudlarstwo, taniec współczesny, street dance, pantomima, oprawa wokalna, lalkarstwo itd. Korzyścią osiąganą przez każdego z uczestników projektu jest systematyczna i regularna praca artystyczna nad umiejętnościami aktorskimi, choreograficznymi i wokalnymi, pretendentująca do miana aktywnego artysty teatru. Ponadto nabywanie umiejętności interpretowania tekstu i przestrzeni scenicznej, ogrywania przedmiotu i drugiego człowieka oraz kształtowanie wrażliwości muzycznej.


Artyści stawiają na samorozwój i cudotwórstwo praktyczne : działamy tworząc „coś” z „niczego”.


Premiera widowiska odbyła się w nocy z 16 na 17 września 2011 roku w Galerii Szyb Wilson w Katowicach, co jest związane bezpośrednio zarówno z założeniami Teatru Bezpańskiego, jak i samej Galerii.


Wyjście z „charakterystycznych pudełek" [scen pudełkowych i gmachów instytucjonalnych] ma umożliwić widzom bezpośredni kontakt ze sztuką na drodze eliminacji bariery rampy scenicznej. Istotą bliskości jest dialog artysty z widzem, który przełożyć ma się na status odbiorcy w teatrze.
"Bierności i marazmowi marionet ludzkich mówimy zdecydowane „nie”.

 

Wychodzimy naprzeciw konwenansom i uprzedzeniom - wzbudzić należy dziś w młodym pokoleniu potrzebę sztuki. Dotykamy tego, co dziś dla człowieka ważne, bolesne, niepokojące. Stworzyć chcemy wraz z Galerią „królestwo wolnej myśli”, prowokujące do aktywnego treningu wrażliwości. Siły upatrujemy w kapitale młodych ludzi, którzy dzięki swojemu zaangażowaniu i kreatywności stworzyli zarys projektu, który ma szansę trafić bezpośrednio w odczucia, gusta, problematykę tych, którzy egzystują tuż obok. Uświadamiamy i zachęcamy do myślenia. Istotą jest przeżycie i zachłyśnięcie się magią tego, co dziać będzie się na scenie." - to kilka zdań z manifestu Teatru Bezpańskiego.