„Deep South” (tłum.: głębokie południe)
Dopiero pod koniec XIX wieku Luksemburg przekształcił się z biednego, rolniczego państwa w jeden z najważniejszych ośrodków wydobycia rud żelaza i przemysłu hutniczego w Europie. To właśnie żelazo i ogień buhający z wielkich pieców zmieniały średniowieczny pejzaż Luksemburga aż do czasów kryzysu w latach 1970-80.
Wystawa Deep South idzie tropem przemysłowej przeszłości luksemburskiego zagłębia; zwanego „Minette” od nazwy minerału, na którym urosła potęga tego regionu. Deep South jest owocem pracy czterech uznanych fotografików, Patricka Galbats, Romaina Jirtgen, Jeanine Unsen i Roberta Wagner. Uwiecznili oni na swoich zdjęciach wciąż widoczne techniczne dziedzictwo minionej epoki oraz wpływ obcowania z niecodziennym pejzażem na intymność mieszkańców. Dla nich wyzwanie polega na uporządkowaniu sobie życia na szczątkach przemysłowej cywilizacji, która wciąż pozostaje żywa w świadomości społeczeństwa.
Ponad sto fotografii zaprasza nas do spojrzenia ponad horyzonty powierzchowności. Deep South – podmiejski blues może być dziwnie znajomy mieszkańcom górniczego Śląska.
Deep South
Niniejsza wystawa zostala zaprezentowana po raz pierwszy w lipcu 2008 r. w Centre d’Initiative et de Gestion Local (CIGL) - Centrum Inicjatyw Lokalnych luksemburskiej miejscowości Schifflange. Projekt fotograficzny Deep South został zralizowany na zamówienie, w ramach szerszego programu pt. Sentiers Rouges/Edition 2007. Wystawę pokazano następnie w 5 partnerskich gminach Luksemburga – Dudelange, Esch-sur-Alzette, Kayl, Sanem i Schifflange.
Sentiers Rouges
Sentier Rouges to z kolei szerszy projekt związany ze sztuką nowoczesną, realizowany na terytorium południowego Luksemburga. Jego celem jest zmiana spojrzenia na ten region, który podobnie jak Górny Śląsk jest kojarzony przede wszystkim z przemysłem ciężkim. Tymczasem powinien być postrzegany również w aspekcie historycznym, kulturalnym, industrialnym oraz z puntku widzenia zróżnicowania i bogactwa kulturowego swoich mieszkańców. Sentiers Rouges działa w dziedzinie sztukii współczesnej i wykorzystuje wizje lokalnych artystów by doprowadzić do wymiany kulturalnej i do nowego rozumienia tego fascynującego regionu.
Deep South
Deep South jest owocem pracy 4 fotografików działających od stycznia 2007 r. Projekt rozpoczęty przez Josepha Tomassini i Rogera Wagnera ma za zadanie wywołać refleksje na temat południowego Luksemburga, regionu, który nieustannie ewoluuje i który w ostatnich dziesięcioleciach zaznał istotnych, strukturalnych zmian. Wielu Luksemburczyków wciąż utożsamia południe wyłącznie z przemysłem hutniczym i wydobywczym, podczas gdy kraina „Czerwonych Ziem” zyskała nowe oblicze, które zwraca się w kierunku poszukiwania lepszego sposobu na życie, łączącego funkcje ekonomiczne, infrastrukturalne, a także rozrywkowe, a wszystko to z poszanowaniem środowiska naturalnego. Odkrywamy zatem zdjęcia zrealizowane w obrębie dwunastu gmin południa – Bascharage, Bettembourg, Clemency, Differdange, Dudelange, Esch-sur-Alzette, Kayl, Mondercange, Pétange, Rumelange, Sanem i Schifflange.
Ostatecznie misja została powierzona Patrickowi Galbats, Romainowi Girtgen, Jeanine Unsen i Rogerowi Wagnerowi. Fotograficy mieli za zadanie przedstawić sytuację regionu przez przez pryzmat następujących zagadnień: Natura, Dziedzictwo architektoniczne, Przestrzenie miejskie, Budownictwo mieszkaniowe, Populacja. Prace zrealizowane przez artystów ukazują odmienne i bardzo osobiste ujęcia tego tematu - czy to za pomocą inscenizacji fotograficznej, czy to prostego utrwalenia zastanej sytuacji, czy też przez przyjęcie pozycji dokumentalisty. Wszystkie zdjęcia mają jedną cechę wspólną - ograniczają się jedynie do odtworzenia sytuacji zastanej, ale odnoszą się również do przeszłości i przyszłości.
Punkt widzenia fotografików
Patrick Galbats
Stany duszy
„Jestem częścią wszystkiego, jak godzina jest częścią dnia” mawiał Epictet, filozof grecki. Moje zdjęcia oddają stan mojej duszy, ponieważ wczuwam się w zadany temat. On mnie dotyka. Zarówno pejzaże, jak i osoby mają na mnie wpływ, a zatem i na powstającą fotografię. Czy zdjęcie jest smutne, czy radosne, czy też niepokojące, część mojej duszy znajduje się w każdym z nich.
Romain Girtgen
Wykonując to zadanie skoncentrowałem się na poszukiwaniu pozostałości po przemyśle hutniczym oraz dokumentowaniu zmian ukierunkowań gospodarczych, które przyczyniły się do przeobrażeń urbanistycznych południa Wielkiego Księstwa Luksemburg.
Jeanin Unsen
Portretować ludzi południa
Wybrałam podejście inscenizacyjne i prosiłam ludzi, aby zastanowili się nad określonym miejscem, w którym chcieliby zostać sfotografowani. Jakieś miejsce w południowym regionie, które jest dla nich szczególnie ważne przez to, że ma bezpośredni związek z nimi. Nie chodziło mi o miejsce szczególnie piękne, czy turystyczne, ale takie które jest w ich sercu, które jest częścią ich historii, przeszłej, czy obecnej. Aby wzmocnić wrażenie intymności poprosiłam aby ludzie przynosili mi jakąś osobistą rzecz. Koniec, końców, ze względu na skomplikowanie charakterów na zdjęciach znajdujemy takż nieistniejące obiekty, mrugnięcia okiem, czy wręcz ruchy. Inscenizacje, w jakich znalazły się osoby są ich wewnętrznymi wędrówkami, które ujawniają się przez to co ich otacza. Oto mieszanina historii z dzieciństwa, wojny, straconej miłości, rodziny, nadziei i przede wszystkim...kontynuacji.
Roger Wagner
Moje prace w ramach tego projektu nazwałem Second Skin, a przyjęte przeze mnie podejście to analiza przestrzeni mieszkalnej i życiowej na południu Luskemburga.
Notki biograficzne
Patrick Galbats
Urodzony w 1978 r. w Luksemburgu (L), Patrick Galbats ukończył w 2002 r. wydział fotografii w Wyższejj Szkole Sztuk i Obrazu ‘Le 75’ w Brukseli (B). W 2004 otrzymał nagrodę dla młodych twórców w ramach Poszukiwań Młodych Talentów, ufundowaną przez Centre National d’Audiovisuel w Dudelange (L) i dzięki temu wydał publikację pt. Doïna. Jego prace ostatnio zostały zaprezentowane w Galerii Terre Rouge de la Kulturfabrik w Esch-sur-Alzette (L), Muzeum Historii Miasta Luksemburga w Luskemburgu (L) oraz w galerii Poirel w Nancy (F).
Romain Gritgen
Urodzony w 1959 r. w Luksemburgu, Romain Gritgen uczył się w Szkole Zawodowej Fotografików Miasta Brukseli (B). Od 1989 r. pracuje jako etatowy fotografik Centre National d’Audiovisuel w Dudelange (L), gdzie kieruje wieloma stażami. Jego prace były prezentowane min. w Centrum Sztuki Nei Liicht w Dudelange (L) oraz w Maison du Grand-Duché de Luxembourg w Brukseli.
Jeanin Unsen
Urodzona w 1975 r. w Luksemburgu (L), Jeanine Unen ukończyła studia fotograficzne w Wyższej Szkole Sztuk i Obrazu ‘Le 75’ w Brukseli (B). W 2002 r. w starym tartaku Neimillen w Koerich (L) stworzyła interdyscyplinarne atelier Sixthfloor. Jej prace zostały zaprezentowana min. na wystawach Intymne spojrzenia – pubiczne wizje w Centrum Sztuki w Nei Liicht (L) i Roundabout – Refresching Art w Rotonde 2 w Bonnevoie (L). W 2007 r. była nominowana do Nagrody Artystycznej Roberta Schumanna.
Roger Wagner
Roger Wagner urodził się w 1962 r. w Dudelange (L). Jest samoukiem, który od 1997 r. regularnie prezentuje swoje prace. Ostatnio wystawiał w galerii Nosbaum & Reding – Art Contemporain w Luksemburgu (L), w Pałacu Sztuk Pięknych oraz w galerii Aeroplastics Contemporary w Brukseli (B), a także w Stadtgalerie Saarbrücken w Sarrebrucke (D). W 2007 r. otrzymał nagrodę Monika von Boch Muzeum Schloss Fellenberg w Merzig (D).