Sprzedaż

powrót

Wyślij zapytanie

URBANOWICZ ANDRZEJ - KWADRAT WENUS PIERWSZY

Cena: do negocjacji zł

Wymiaty:122 x 122 cm
Technika: relief wypukły z płytek sklejki

 

Andrzej Urbanowicz (ur. 1938 r. w Wilnie, zm. w 2011 r. w Szklarskiej Porębie) – polski artysta wizualny. Absolwent ASP w Krakowie, głównie związany z Katowicami, gdzie mieszkał i pracował. Debiutował na wystawie indywidualnej w Galerii Krzywe Koło w Warszawie w 1963 r., gdzie pokazał obrazy nawiązujące do idei Władysława Strzemińskiego, ale inspirowane także mistycyzmem zawartym w tekstach Pseudo-Dionizego (V/VI wiek). Przestrzeń twórcza artysty zbudowana została na podstawie jego inspiracji duchowych - buddyzmu zen, neognozy, okultyzmu. Symbolika solarna zawarta w jego twórczości łączyła się także z odniesieniami do mitologii egipskiej i przede wszystkim z motywem Ouroborosa. Najważniejsza część jego twórczości związana jest z działaniami katowickiej grupy Oneiron (1967-1978), do której należeli m.in. Urszula Broll, Zygmunt Stuchlik, Antoni Halor i Henryk Waniek. Artyści ci w twórczy sposób zgłębiali teorię Carla Gustava Junga, w tym znaczenie marzeń sennych, oraz ikonografię sztuki Dalekiego Wschodu. Interpretowana głównie jako psychodeliczna twórczość Urbanowicza, otwarcie manifestująca postawę antykomunistyczną, może być określona mianem katowickiego undergroundu. Istota malarstwa artysty uwidacznia uporczywe drążenie określonych problemów. Podstawowym jest poszukiwanie obsesyjnych, wężowatych splotów, ukazywanie wyobrażenia słońca oraz przenikającego wszystko erotyzmu - potężnej siły ożywiającej świat. Prace artysty posiadają w swoich zbiorach: Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Muzeum Śląskie w Katowicach, Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, BWA Katowice, Muzeum Historii Katowic, Muzeum Okręgowe w Koszalinie.
 
Praca w postaci wielkoformatowego kwadratowego reliefu wypukłego stworzonego z naklejanych jedna na drugą coraz mniejszych kwadratowych płytek sklejki (na wzór piramid). Płytki ułożone równolegle obok siebie w rzędach (w jednym rzędzie 7 segmentów). Poszczególne segmenty mają zróżnicowaną wysokość i kolorystykę. Kompozycja zamknięta, zrównoważona, symetryczna. Kolorystyka stonowana, z przewagą złamanych zieleni i ugrów.