Sprzedaż

powrót

Wyślij zapytanie

WIECZOREK KAROL - GRA

Cena: 15000zł

 

Autor: Karol Wieczorek

 

Tytuł: Gra

 

Data: 1993

 

Wymiary: 220 x 150 cm 

 

Technika: instalacja, technika mieszana

 

 

Karol Wieczorek (ur. 1949, Bytom) – absolwent Wydziału Grafiki i Malarstwa katowickiej filii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (dyplom 1972 z wyróżnieniem i medalem). W latach 1974-1976 i 1989-1990 stypendysta Funduszu Rozwoju Twórczości Plastycznej Ministerstwa Kultury i Sztuki. Zrealizował 11 wystaw indywidualnych w Katowicach, Krakowie, Warszawie i Paryżu, wziął udział w kilkudziesięciu wystawach sztuki polskiej w kraju i za granicą m.in. w Paryżu, Wiedniu, Bratysławie, Pradze, Koszycach, Budapeszcie, Moskwie, Berlinie, Düsseldorfie, Darmstadt, Barcelonie, Madrycie, Ystad, Göteborgu¸ Dessau, Nowym Jorku, Kuwejcie. Jego prace sprzedawano na aukcjach sztuki polskiej w Palais Gallerie, Espace Cardin, Targach Sztuki Współczesnej „Fiac” Grand Palais w Paryżu. Artysta otrzymał nagrody na wystawach okręgowych, wyróżnienie i nagrodę na Salonie Zimowym „Radom 81”, dwa srebrne medale i dwa wyróżnienia na Bielskich Jesieniach, wyróżnienie na Międzynarodowym Biennale „Wobec wartości”, nagrodę Grand Prix International d’art Contemporain de Monte Carlo, nominację do Paszportu „Polityki” w 1993 roku.

 

Wieloelementowa instalacja artystyczna złożona z dwóch zdeformowanych rzeźb postaci w nienaturalnych pozach siedzących na krzesłach przy białym kwadratowym stoliku oraz trzech rysunków przedstawiających właśnie tę scenę rodzajową. Karol Wieczorek w wielu kompozycjach powstałych po 1974 roku wykorzystuje dewocyjne akcesoria. „(…) A jeśli idzie o „Grę” – mówi sam artysta – Świadoma gra świętościami, to odwieczny proceder. Religia jako opium dla ludu – to jedna z jej twarzy. Oszuści karciani manipulujący przy tym symbolami narodowej identyfikacji, poza tym, że gra to stara jak świat, to także znana polska specjalność… Nie poczytuję sobie więc, ani za chlubę, ani za wnikliwość, ani za szczególną odkrywczość, że te postaci w moim atelier się pojawiły. Sakralne artefakty są podmiotem zarówno drwin jak i fascynacji.”