Autor: Jan Berdyszak
Tytuł: XXX XVII
Data: 1968
Wymiar: 77 X 69 cm
Technika: akryl na kartonie
Jan Berdyszak (ur. 1934 r. w Zaworach, zm. 2014 r. w Poznaniu) – polski rzeźbiarz, malarz, grafik, autor instalacji, scenograf, pedagog, teoretyk sztuki. Studiował rzeźbę w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu w latach 1952-1958, równolegle podejmując samodzielne próby malarskie i graficzne. W latach 1984–1987 pełnił funkcję prorektora tej uczelni. W latach 1961-1981 zajmował się scenografią w Teatrze Marcinek i Teatrze 5. . W latach 1962 – 1964 artysta pracował nad cyklem Koła podwójne, w którym podjął próbę przezwyciężenia tradycyjnego sposobu konstruowania obrazu. Rozwinięciem tej problematyki jest rozpoczęty w 1963 r. cykl Kompozycje kół, których otwartą formę twórca określił mianem formatu integralnego. W 1965 r. powstał Obraz strukturalny z otworem III, który wyznaczył etap poszukiwań wiążących się z wprowadzeniem do obrazu przestrzeni rzeczywistej. Równolegle z cyklami obrazów powstały realizacje rzeźbiarskie (Rysowane) i prace scenograficzne. Refleksją nad nurtującymi artystę problemami są Pokazy plastyki animowanej (1966 – 1970), które były szeregiem efemerycznych działań ze światłem, słowem i ruchem. Kolejna dekada lat 70. przyniosła penetrację zagadnień związanych z przestrzenią. Wówczas rozważania Berdyszaka koncentrowały się wokół pojęcia sacrum, czasoprzestrzeni i nieskończoności.
Pole obrazowe o nieregularnym (zwłaszcza górnej części) pionowym kształcie zbliżonym do prostokąta. Kompozycja centralna, symetryczna, wertykalna, abstrakcyjna. Oś wyznaczona przez biało-szary falliczny kształt zaokrąglony w górnej części, rozszerzający się w części dolnej tworząc trójkąt. Kształt ujęty jest w arkadę pozbawioną klucza. Szeroki łuk arkady w kolorze jasnej szarości, tło na jakim przedstawiony jest podłużny kształt – zielono-czarne.